Vés al contingut
Si us plau, espereu...
pago efectivo
16 Jan, 2025

Els pagaments en efectiu continuen sent majoritaris

Encara que la digitalització avança amb rapidesa,  l'efectiu es resisteix a cedir el seu tron com a mitjà de pagament favorit a Espanya. Segons el Estudio sobre hábitos en el uso del efectivo publicat en la seva tercera edició pel Banco de España al setembre de 2024, "l'efectiu continuava sent el mitjà de pagament principal per a gairebé el 60% de la ciutadania en les seves compres en establiments tradicionals, encara que el seu ús ha anat disminuint en els últims anys"

Per tant la majoria dels consumidors encara prefereixen portar monedes i bitllets en la butxaca per a les seves compres diàries. Aquesta predilecció per l'efectiu, encara que sòlid, mostra un lleuger retrocés enfront de les alternatives electròniques.

Podem llegir en la web del Banco de España en la noticia de 14 de gener, que "encara que l'efectiu és encara el mètode més utilitzat, cada vegada guanyen més pes les compres en línia i a l'ús de mitjans de pagament digitals. En els pagaments entre particulars, l'efectiu també és el més habitual per al 63% de la població, seguit de Bizum (33%).

L'enquesta també assenyala que l'edat i el nivell d'estudis són determinants en l'ús dels mitjans de pagament. Per exemple, l'efectiu és el preferit per als majors de 65 anys, franja d'edat en la qual el 78% paga en metàl·lic en els comerços. Respecte al nivell d'estudis, les persones amb formació bàsica utilitzen amb més assiduïtat l'efectiu, mentre que les targetes guanyen usuaris entre les quals van aconseguir estudis superiors, i els dispositius mòbils també són freqüents entre les de mitjans i superiors.

Per quines raons ens aferrem encara a l'efectiu? Doncs per comoditat, per costum i per a mantenir el control del que ens gastem. I tirem de targeta i de dispositius mòbils, en canvi, per rapidesa i comoditat.

L'estudi no preveu que es produeixin en el curt termini grans canvis en els hàbits d'ús de l'efectiu, encara que aquesta apreciació varia segons l'edat dels qui preguntem: els més joves, el 39% dels menors de 25 anys, creu que disminuirà; en canvi, la gran majoria dels majors de 64 anys, gairebé el 80%, considera que no hi haurà variacions i que bitllets i monedes seguiran en les nostres butxaques"

Llegir noticia en la web del Banco de España.